Pijn (chronisch)

Pijn is een veelvoorkomend verschijnsel bij patiënten die kampen met een functionele neurologische stoornis. Niet alleen gaat FNS vaak gepaard met pijn, maar het kan ook het meest voorkomende of zelfs het enige symptoom zijn van een functionele stoornis.

Veel mensen die last hebben van chronische pijn vertonen geen afwijkingen die zichtbaar zijn op een MRI-scan. Chronische pijn kan worden beschouwd als een kwestie met betrekking tot de werking van het zenuwstelsel. Het symptoom is complex en vergt tijd om volledig te begrijpen.

Aanhoudende pijn wordt vaak veroorzaakt door een toename van de 'volume knop' in de pijnwegen van het zenuwstelsel, zowel in de hersenen als het ruggenmerg. Wanneer de pijn vanuit de hersenen komt, wordt dit ook wel chronische primaire pijn genoemd, en ook nociplastische pijn. Veelvoorkomende soorten nociplastische pijn zijn fibromyalgie, de meeste mensen met chronische rug- en nekpijn, en vele anderen.

Aanhoudende/chronische pijn, ook wel nociplastische pijn genoemd, is op zichzelf een medische aandoening.

Mensen met chronische pijn kunnen de 'volume knop' niet zomaar 'uitzetten'. De pijn gebeurt daadwerkelijk en op een niveau in het zenuwstelsel dat niet direct onder controle staat.

Pijnlocaties

De meest voorkomende soorten pijn bij mensen met functionele neurologische symptomen zijn:

1. Rugpijn. Meestal gevoeld in de onderrug en zich verspreidend naar beide zijden;
  2. Nekpijn. Vaak aanhoudend en verergerd bij beweging;
  3. Algemene spier- en gewrichtspijn. Dit wordt soms 'fibromyalgie' genoemd, vooral wanneer het gepaard gaat met vermoeidheid en slecht slapen;
  4. Complexe regionale pijn. Dit treedt op wanneer een ledemaat pijnlijk wordt en moeilijk te gebruiken is, meestal na een kleine verwonding. Het ledemaat kan soms opgezwollen zijn of van kleur veranderen. Zwakte wordt vaak waargenomen in het aangetaste ledemaat, wat niet volledig te wijten is aan pijn en identieke klinische kenmerken vertoont als functionele zwakte. Op dezelfde manier kunnen functionele sensorische symptomen en functionele bewegingsstoornissen voorkomen bij complexe regionale pijn;

Vicieuze cirkels van pijn

Een ander aspect dat de behandeling van chronische pijn gemeen heeft met de behandeling van sommige functionele symptomen, is de manier waarop vicieuze cirkels kunnen ontstaan en het probleem verergeren. Bijvoorbeeld, als je valt en je rug bezeert, kun je merken dat het een dag of twee moeilijk is om te bewegen omdat je rug pijn doet. Na die tijd kan het echter het beste zijn om langzaam rond te bewegen en je mobiliteit geleidelijk te vergroten. Het zal pijn doen, maar hoe meer je het doet, hoe minder pijn het zal doen.

Wat soms misgaat, vooral na een kleine verwonding, is dat mensen zich zorgen maken dat de pijn in hun rug een teken is van ernstige schade of 'gescheurd' weefsel. Begrijpelijk willen ze dan misschien terughoudend zijn om te bewegen en interpreteren ze pijn als bewijs dat er schade is en dat ze zo min mogelijk moeten bewegen. Uiteindelijk leidt deze aanpak echter tot steeds meer immobiliteit en steeds meer pijn.

Behandeling

Als je pijn niet zelf kunt managen kan je mogelijk meer hulp krijgen van de pijnpoli. Deze kunnen veel meer tijd besteden aan het helpen begrijpen van je pijn en je leren er beter mee om te gaan.